KECANDUAN GADGET DAN KETERAMPILAN SOSIAL PADA REMAJA DI SMA PGRI I PADANG
Sari
Social skills are very important for teenagers in helping social interaction. Low social skills can
lead to poor teenagers to interact effectively with the environment. One of the external factors
affecting social skills is the advancement of gadget technology where the current phenomenon of
adolescents tend to be addicted to gadgets. The purpose of this study to determine the relationship
of gadget addiction with social skills in adolescents class X & XI in Senior High School PGRI I
Padang 2017. This type of research is analytical with cross sectional approach. The population in
this study amounted to 311 people with sampling technique that is proportional random sampling
of 76 samples. The research was conducted on July 6, 2017. Data analysis was done by univariate
and bivariate statistic test using chi-square with 95% confidence α = 0,05. The results of the study
found that 55.3% of respondents have poor social skills, adolescents who are addicted to high
gadget as much as 52.6%. From the statistical test results showed p value = 0.042 (p <0.05).
Baced on these results it can be concluded that there is a relationship between gadget
addiction with social skills.
Key words: Gadget addiction, Social Skills, Teenagers
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Adriani, M., & Wirjatmadi, B. (2014). Peranan Gizi dalam Siklus Kehidupan. Jakarta:
Kencana.
Arifin, Z. (2015). Perilaku Remaja Pengguna Gadget. IAIT Kediri. Volume 26 Nomor 2
September 2015 287, 26(September), 287–315.
Harfiyanto, D., dkk. (2015). Pola interaksi sosial siswa penggunaan gadget di SMA N 1
semarang. 4 (1) : 1-5.
Irawan, J. & Armayati, L. (2013). Pengaruh Kegunaan Gadget terhadap Kemampuan
Bersosialisasi pada Remaja. 8 (2) : 29-38.
Ismato, Y. dkk. (2015). Hubungan penggunaan gadget dengan tingkat prestasi siswa di
SMA N 9 manado. 3 (2) : 1-6.
Iswidharmanjaya, D., & Agency, B. (2014). Bila Sikecil Bermain Gadget. Yogyakarta:
Bisakimia.
Kadir. (2009). Mengembangkan Keterampilan Sosial Siswa SMP Melalui Penggungaan
Masalah Kontestual Dalam Pembelajaran Matematika. Jurusan Pendidikan MIPA
FKIP Universitas Haluoleo Kendari
Muniningrum, R. (2009). Pengaruh Kemandirian Belajar Dalam Pendidikan Jarak Jauh
Terhadap Keterampilan Sosial Mahasiswa S1 PGSD “skripsi”. universitas
pendidikan Indonesia.
Notoatmodjo, S. (2012). Metedologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: PT rineka cipta.
Pratiwi, dkk. (2013). Perilaku Adiksi Game-Online Ditinjau dari Efikasi Diri Akademik
dan Keterampilan sosial pada Remaja Di Surakarta. Program studi psikologi
fakultas kedokteran universitas sebelas maret
Purnomo, A. (2014). Hubungan Kecanduan Gadget (Mobile Phone) dengan Empati Pada
Mahasiswa “skripsi”. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Retani, L. R. (2016). Hubungan Antara Tingkat Adiksi dengan Keterampilan Sosial pada
Remaja Pengguna Smartphone di SMP N 10 Tegal “skripsi”. Semarang: Fakultas
Kedokteran Universitas Diponegoro.
Sarwono, S.W. (2012). Psikologi Remaja. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Setiani. T. (2014). Peningkatan Keterampilan Sosial Siswa Melalui Penerapan Metode
Simulasi Pada Pembelajaran IPS Kelas V SD Negeri PAKEM 2 SLEMAN
“skripsi”. Fakultas Ilmu pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta
Soetjiningsih. (2010). Tumbuh Kembang Remaja dan Permasalahannya. Jakarta: Cv.
Sagung Seto
Thalib, B. S. (2010). Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif. Jakarta:
Kencana
Trifiana, R. (2015). Pengaruh Kematangan Emosi Terhadap Perilaku Prososial Remaja
Pengguna Gadget di SMP N 2 Yogyakarta. Artikel E-journal.
DOI: https://doi.org/10.33559/mi.v12i9.965
Article Metrics
Sari view : 418 timesPDF - 2736 times
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
##submission.copyrightStatement##
INDEXED BY :
Lembaga Penelitian & Pengabdian Masyarakat (LPPM). Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
Jl. Pasir Kandang No.4, Pasie Nan Tigo, Kec. Koto Tangah, Kota Padang, Sumatera Barat 25586.
Email : lppmumsb@gmail.com
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.