KECANDUAN GADGET DAN KETERAMPILAN SOSIAL PADA REMAJA DI SMA PGRI I PADANG

Sidaria Sidaria

Sari


Social skills are very important for teenagers in helping social interaction. Low social skills can
lead to poor teenagers to interact effectively with the environment. One of the external factors
affecting social skills is the advancement of gadget technology where the current phenomenon of
adolescents tend to be addicted to gadgets. The purpose of this study to determine the relationship
of gadget addiction with social skills in adolescents class X & XI in Senior High School PGRI I
Padang 2017. This type of research is analytical with cross sectional approach. The population in
this study amounted to 311 people with sampling technique that is proportional random sampling
of 76 samples. The research was conducted on July 6, 2017. Data analysis was done by univariate
and bivariate statistic test using chi-square with 95% confidence α = 0,05. The results of the study
found that 55.3% of respondents have poor social skills, adolescents who are addicted to high
gadget as much as 52.6%. From the statistical test results showed p value = 0.042 (p <0.05).
Baced on these results it can be concluded that there is a relationship between gadget
addiction with social skills.
Key words: Gadget addiction, Social Skills, Teenagers


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Adriani, M., & Wirjatmadi, B. (2014). Peranan Gizi dalam Siklus Kehidupan. Jakarta:

Kencana.

Arifin, Z. (2015). Perilaku Remaja Pengguna Gadget. IAIT Kediri. Volume 26 Nomor 2

September 2015 287, 26(September), 287–315.

Harfiyanto, D., dkk. (2015). Pola interaksi sosial siswa penggunaan gadget di SMA N 1

semarang. 4 (1) : 1-5.

Irawan, J. & Armayati, L. (2013). Pengaruh Kegunaan Gadget terhadap Kemampuan

Bersosialisasi pada Remaja. 8 (2) : 29-38.

Ismato, Y. dkk. (2015). Hubungan penggunaan gadget dengan tingkat prestasi siswa di

SMA N 9 manado. 3 (2) : 1-6.

Iswidharmanjaya, D., & Agency, B. (2014). Bila Sikecil Bermain Gadget. Yogyakarta:

Bisakimia.

Kadir. (2009). Mengembangkan Keterampilan Sosial Siswa SMP Melalui Penggungaan

Masalah Kontestual Dalam Pembelajaran Matematika. Jurusan Pendidikan MIPA

FKIP Universitas Haluoleo Kendari

Muniningrum, R. (2009). Pengaruh Kemandirian Belajar Dalam Pendidikan Jarak Jauh

Terhadap Keterampilan Sosial Mahasiswa S1 PGSD “skripsi”. universitas

pendidikan Indonesia.

Notoatmodjo, S. (2012). Metedologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: PT rineka cipta.

Pratiwi, dkk. (2013). Perilaku Adiksi Game-Online Ditinjau dari Efikasi Diri Akademik

dan Keterampilan sosial pada Remaja Di Surakarta. Program studi psikologi

fakultas kedokteran universitas sebelas maret

Purnomo, A. (2014). Hubungan Kecanduan Gadget (Mobile Phone) dengan Empati Pada

Mahasiswa “skripsi”. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Retani, L. R. (2016). Hubungan Antara Tingkat Adiksi dengan Keterampilan Sosial pada

Remaja Pengguna Smartphone di SMP N 10 Tegal “skripsi”. Semarang: Fakultas

Kedokteran Universitas Diponegoro.

Sarwono, S.W. (2012). Psikologi Remaja. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Setiani. T. (2014). Peningkatan Keterampilan Sosial Siswa Melalui Penerapan Metode

Simulasi Pada Pembelajaran IPS Kelas V SD Negeri PAKEM 2 SLEMAN

“skripsi”. Fakultas Ilmu pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta

Soetjiningsih. (2010). Tumbuh Kembang Remaja dan Permasalahannya. Jakarta: Cv.

Sagung Seto

Thalib, B. S. (2010). Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif. Jakarta:

Kencana

Trifiana, R. (2015). Pengaruh Kematangan Emosi Terhadap Perilaku Prososial Remaja

Pengguna Gadget di SMP N 2 Yogyakarta. Artikel E-journal.




DOI: https://doi.org/10.33559/mi.v12i9.965

Article Metrics

Sari view : 102 times
PDF - 1506 times

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Kunjungan Sampai Saat ini    Web
Analytics Made Easy - StatCounter Flag Counter