PENGARUH PEMBINAAN GURU AL-ISLAM KEMUHAMMADIYAHAN TERHADAP AKHLAK PESERTA DIDIK DI SMK MUHAMMADIYAH 1 PADANG
Sari
Morals are aspect that must get special attention among human beings, one that
distinguishes humans and other creatures is morals, so closely morally attached to the human self in
particular. Seeing the reality at this time in particular the child's personality has been too far
deviated from the teachings of religion, all because of influenced by unfavorable environment,
causing child behavior becomes impolite and not good, especially at school and at home, this is
what should be balanced in a way how the role of a teacher, especially the subjects of Al-Islam
Kemuhammadiyahan so that later children can change morality is not good to be good morals. This
study aims to determine the influence of Al-Islam Kemuhammadiyah teachers guidance on the
Morals of Students in the Secondary School Kejuruaan Muhammadiyah 1 Padang. This type of
research is descriptive quantitative.
Kata Kunci : Pembinaan, Akhlak
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Abu Ahmadi, Metode khusus Pendidikan Agama, Armico, Bandung, 1985
Abdullah Mahadi, Pendidikan Anak Menurut Islam (Bandung: Sinar Baru Al-gasindo, 1998)
Abdullah Yatimin, Studi Akhlak dalam Perspektif Al-Qur‟an, (Jakarta : amzah, 2007)
Ahmad Abdullah Nashih Ulwan, Pedoman Pendidikan Anak Islam, (Semarang : CV. Ayi Syifa ,
Muri Yusuf, Pengantar Ilmu Pendidikan, Ghalia Indonesia, Jakarta, 1982
Ahmad D. Marimba, Pengantar Filsafat Pendidikan Islam (Bandung: Al-ma’arif, 1989)
Asmaran AS, Pengantar Studi Akhlak (Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada, 1994)
M. Athiyah Al-abrasyi, Dasar-dasar Pokok Pendidikan Islam, Bulan Bintang, Jakarta, 1970
Departemen Agama RI, Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru
dan Dosen serta Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang
SISDIKNAS, (Jakarta: Ditjen Pendidikan Islam, 2006)
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, (Jakarta : Balai
Pustaka, 2005)
Departemen Agama R.I., Peraturan Jendral Pendidikan Islam Nomor Dj/12A tentang
Kenyelenggaraan Kegiatan Ekstrakurikuler Pendidikan Agama Islam, 2009
Mahmud Yunus, Metodik Khusus Pendidikan Agama Islam, (Jakarta: PT Hidakarya, 1983)
MD Ali Alhamidy, Perbaikan Akhlak, (Bandung : PT. Al-Ma’arif, 1982)
Nana Syaodi Sukmadinata, Pengembangan Kurikulum, (Remaja Rosda Karya)
Sudarwan Danim, Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru (Bandung: Alfabeta, 2010)
Sahilun A. Nasir, Tinjauan Akhlak, (Surabaya : Al-Ikhlas , 1991)
Sudarsono, Etika Islam tentang Kenakalan Remaja, (PT. Rineka cipta, 2005)
Syahful Bahri Djamarah, Guru dan Anak Didik Dalam Intraksi Edukatif Jakarta: PT. Rineka Cipta,
Sulaiman, tasirun, Aqidah Akhlak, (Arya Dita, 2006)
Yũsuf al-Qardhawiy, Sunnah Rasul Sumber Ilmu Pengetahuan dan Peradaban, (Jakarta: Gema
Insani Press, 1998)
Zakiah Daradjat, Ilmu Pendidikan Islam, Bumi Aksara, Jakarta, 1992
Zuhairani, Metodik Khusus Pendidikan Agama (Surabaya: Usaha Nasional, 2001)
Zuhairani, Metodik Khusus Pendidikan Agama (Surabaya: Usaha Nasional, 2001)
http://akhlak manusia.wordpres.com/2012/12/ Aqidah Akhlak.Jum’at 5 januari 2017, 14:15.
DOI: https://doi.org/10.33559/mi.v12i6.836
Article Metrics
Sari view : 89 timesPDF - 342 times
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
##submission.copyrightStatement##
INDEXED BY :
Lembaga Penelitian & Pengabdian Masyarakat (LPPM). Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
Jl. Pasir Kandang No.4, Pasie Nan Tigo, Kec. Koto Tangah, Kota Padang, Sumatera Barat 25586.
Email : lppmumsb@gmail.com
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.