KONTRIBUSI KEBIASAAN MEMBACA DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS EKSPOSISI SISWA KELAS X SMA NEGERI 2 PADANG
Sari
The low ability of writing expositional texts, low reading habits, and the motivation of
students in grade X SMA Negeri 2 Padang behind this research. The purpose of the study
describes the amount of the contribution of reading habits and motivation to learn the ability
to write exposition of text students of class X SMA Negeri 2 Padang. The research type is
quantitative by using descriptive method and correlation design with population 274 people
and sample 74 students. Sampling technique is done by random sampling. The instrument of
this research is questionnaire and performance test. Technique analyze research data using
Pearson Product Moment correlation test (PPM), double correlation test, t test, F test, and
determinant coefficient formula. The results of the study illustrate that there is a habit of
reading and motivation to learn together to contribute and a significant relationship to the
ability to write exposition class X SMA 2 Padang.
Keywords: Reading Habit, Learning Motivation, Writing Ability
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis (Edisi Revisi). Jakarta:
Rineka Cipta.
Djaali dan Muljono. 2008. Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo.
Hamalik. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Irianto, Agus. 2009. Statistik Kosep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Kencana.
Iskandar.2009. Psikologi Pendidikan : Sebuah Orientasi Baru. Ciputat: GP.
Iskandarwassid dan Dadang Suhendar. 2008. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja
Rosdakarya.
Kemendikbud. 2013a. Buku Guru: Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik untuk Kelas X.
Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemendikbud. 2013b. Buku Siswa: Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik untuk Kelas X.
Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Krasen, S. 1993. The Power of Reading: Insight from the Research. Englewood. CD: Libraries
Unlimited.
Nazir, Moh. 2005. Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.
Natawijaya, Rohman dan Moein. 1993. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Dikti P2TK Depdikbud.
Mahsun, dkk. 2013. Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik. Jakarta: Politeknik Negeri Media
Kreatif.
Mahsun. 2014. Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013. Jakarta: PT Raja
Grafindo Persada.
Rosidi, A. 1983. Pembinaan Minat Baca, Bahasa dan Sastra. Surabaya: Bina Ilmu.
Sardiman. 2008. Interaksi dan Motivasai Belajar Mengajar. Jakarta. PT Raja Grafindo Persada.
Suhendar. 1993. “Efektifitas Metode Pembelajaran Bahasa pada Sekolah Menengah Di Kabupaten
Bandung”. Artikel (online). Diakses 14 Februari 2015.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R dan D. Bandung: Alfabeta.
Suroso. 2007. Panduan Menulis Artikel dan Jurnal Yogyakarta: Pararaton Publising.
Tampubolon. 1993. Mengembangkan Minat dan Kebiasaan Membaca. Pada Anak. Bandung: Angkasa.
Tahar, Harris Effendi. 2008. Menulis Kreatif: Panduan Bagi Pemula. Padang: UNP Press.
DOI: https://doi.org/10.33559/mi.v12i6.833
Article Metrics
Sari view : 213 timesPDF - 641 times
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
##submission.copyrightStatement##
INDEXED BY :
Lembaga Penelitian & Pengabdian Masyarakat (LPPM). Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
Jl. Pasir Kandang No.4, Pasie Nan Tigo, Kec. Koto Tangah, Kota Padang, Sumatera Barat 25586.
Email : lppmumsb@gmail.com
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.