Application of SAVI Learning Model to Improve Students' Arabic Learning Outcomes

Nurul Fakhrin, Rifana Wahdi, Dinul Akmal

Abstract


The SAVI-based e-module model as an improvment, maintenance and enrichment of the Arabic language learning process at SMPIT, is able to overcome the problems of low motivation, difficulty retaining material, low skills, and increase student learning achievement. The purpose of this study was to determine the effect of the application of SAVI learning model on Arabic learning outcomes of Mutiara Quran Solok Junior High School students.. The research method uses quasi-experimental research. The independent variable is the SAVI learning model and the dependent variable is Arabic learning outcomes. The author's sampling technique used a total sampling technique, namely all 19 class VIII students as the experimental class. The results of data analysis obtained a value (2-tail < 0.05, namely 0.003 < 0.05) which can be concluded that the application of the SAVI learning model has a significant influence on the Arabic learning outcomes for class VIII  SMPIT Mutiara Quran Solok students in Solok. This states that there is an increase in students' Arabic learning outcomes when the SAVI learning model is applied.


Keywords


SAVI Learning Model; Arabic Language; Learning

Full Text:

PDF

References


Agustianti, S. (2020a). Penerapan Model SAVI untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1596–1608.

Agustianti, S. (2020b). Penerapan Model SAVI untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1598–1608.

Asyrofi, S., & Pransiska, T. (2021). Dinamika dan Proyeksi Pembelajaran Bahasa Arab. Pustaka Ilmu.

Awaliyah, H. F. (2016). Peningkatan Prestasi Belajar Al Kitābah Dengan Model Accelereted Learning Menggunakan Pendekatan Savi Pada Siswa Kelas VIII A MTs Negeri Sleman Kota. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 305–326.

Koderi, K. (2017). Pengembangan modul elektronik berbasis SAVI untuk pembelajaran bahasa Arab. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(3), 206–223.

Latief, A. (2023). Objek Penelitian Bahasa Arab. 4(2).

Nurhikmah., & Muhammad Ibrahim. (2020). Penerapan Model Pembelajaran SAVI terhadap Belajar BahasaArab Siswa Madrasah Aliyah. July, 1–23.

Setia Wati, Ahmad Asse, & Ubadah. (2023). INTERFERENSI FONOLOGI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA PESERTA DIDIK KELAS X AGAMA MA ALKHAIRAAT PUSAT PALU. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 51–68. https://doi.org/10.24239/albariq.v4i1.44

Siburian, H. H., & Wicaksono, A. (2019). Makna Belajar Dalam Perjanjian Lama dan Implementasinya Bagi PAK Masa Kini. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika, 2(2), 207–226. https://doi.org/10.34081/fidei.v2i2.75

Siregar, H. H., Hadi, N., & Hilmi, D. (2021). Analisis Pembelajaran Berbasis SAVI (Somatis, Auditori, Visual dan Intelektual) dalam Maharah Kalam. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 9(1), 32–42.

Solong, N. P., & Gorontalo, I. S. A. (t.t.). Insersi Nilai Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Arab.

Sudipa, I. G. I., Rahman, R., Fauzi, M., Pongpalilu, F., Setiawan, Z., Huda, M., & Kusuma, A. S. (2023). Penerapan Sistem Informasi di Berbagai Bidang. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Susanti, R., & Isa, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Savi (Somatis, Audio, Visual dan Intelektual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. 6(4).

Tasni, N., & Tahir, M. (t.t.). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN ACCELERATED LEARNING TIPE SOMATIS, AUDITORY, VISUAL (SAVI) DAN INTELEKTUAL PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 41 SATU ATAP MAKASSAR.

Ubadah, U. (2020). Metode Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Kitab Kuning Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Palu. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 1–16. https://doi.org/10.24239/albariq.v1i2.6

Yuniarti, I., Khodijah, N., & Suryana, E. (t.t.). ANALISIS KEBIJAKAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH DAN MADRASAH.




DOI: https://doi.org/10.31869/aflj.v3i2.4919

Article Metrics

Abstract view : 95 times
PDF - 53 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nurul Fakhrin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

Google ScholarDimensions width=width=alt= "   width=



free web stats Aflj's Visitors

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.