Efektifitas Penggunaan Modul Berbasis Budaya Lokal Minangkabau Untuk Meningkatkan Ketahanan Budaya Siswa Kelas IV SD

Desty Ayu Anastasha, Yufi Latmini Lasari

Abstract


The Minangkabau Local Module is a teaching module developed by researchers. This research aims to increase students' cultural resilience in the learning process and determine the level of effectiveness of using modules on student competence in mastering material and cultural resilience. It is hoped that the modules used can be used effectively by students to improve their cultural adaptation abilities. To test this effectiveness, research was conducted on Class IV students at SDN 02 Pariangan. Effective results can be seen in the implementation of the Pancasila student profile module with the theme of a sustainable lifestyle. At each stage of implementation, students develop cultural adaptation abilities according to expectations based on the values of the Pancasila student profile.

References


Limpas, Z. W. (2023). Strategi Pengembangan Inventarisasi Data Objek Kebudayaan Maluku Utara Melalui Digitalisasi. Sentri: Jurnal Riset Ilmiah, 2(4), 1290–1299. Https://Doi.Org/10.55681/Sentri.V2i4.746

Maarif, N. S. (N.D.). Peningkatan Ketrampilan Guru Dalam Penyusunan Modul Ajar Untuk Pembelajaran Kelas 1 Sd Melalui Supervisi Akademik.

Maulida—2022—Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka.Pdf. (N.D.).

Mery, M., Martono, M., Halidjah, S., & Hartoyo, A. (2022). Sinergi Peserta Didik Dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(5), 7840–7849. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i5.3617

Milyartini, R., & Alwasilah, A. C. (N.D.). Saung Angklung Udjo Sebuah Modeltransformasi Nilai Budaya Melalui Pembinaan Seni Untuk Membangun Ketahanan Budaya.

Muslim, K. L. (2017). Dosen Fakultas Ushuluddin, Adab Dan Dakwah Iain Bukittinggi Liliemuslimkori@Gmail.Com. 1(1).

Prasasti, B. W. D., & Anggraini, P. (2020). Nilai-Nilai Budaya Minangkabau Dalam Naskah Drama Dr. Anda Karya Wisran Hadi. Fon : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 16(2), 79. Https://Doi.Org/10.25134/Fjpbsi.V16i2.2606

Rizal, M., Iqbal, M., & Rahima, R. (2022). Pelatihan Merancang Modul Projek Profil Pelajar Pancasila Bagi Guru Sdn 6 Peusangan Selatan Melalui In House Training Sekolah Penggerak. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1574–1580. Https://Doi.Org/10.31004/Cdj.V3i3.6878

Ruslan, I. (2015). Penguatan Ketahanan Budaya Dalam Menghadapi Derasnya Arus Budaya Asing.

Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076–7086. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V6i4.3274

Safitri Et Al. - 2022—Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebuah .Pdf. (N.D.).

Santoso, R., & Wuryandani, W. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Ppkn Berbasis Kearifan Lokal Guna Meningkatkan Ketahanan Budaya Melalui Pemahaman Konsep Keberagaman. Jurnal Ketahanan Nasional, 26(2), 229. Https://Doi.Org/10.22146/Jkn.56926

Sari, R. W. (2019). Eksistensi Sebuah Tradisi Tabut Dalam Masyarakat Bengkulu. Majalah Ilmiah Tabuah: Ta`Limat, Budaya, Agama Dan Humaniora, 23(1), 47–58. Https://Doi.Org/10.37108/Tabuah.V23i1.214

Tusriyanto, T. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Terpadu Berbasis Budaya Lokal Di Sd Kota Metro. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 59. Https://Doi.Org/10.32332/Elementary.V6i1.2206




DOI: https://doi.org/10.31869/jkpu.v6i2.4914

Article Metrics

Abstract view : 144 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 204 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


  Indexed by:

 Supported by Association 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.