HUBUNGAN FASILITAS BELAJAR DENGAN MOTIVASI BELAJAR SANTRI DI TPQ MASJID AL-KAUTSAR PERUMAHAN BUNGO BUMI INDAH KELURAHAN BUNGO PASANG KECAMATAN KOTO TANGAH KOTA PADANG

ilham ilham, Bayu Herizal, Ilpi Zukdi

Abstract


This research departs from researcher observation at TPQ Masjid Al-Kautsar Bungo Bumi Indah Estate Bungo Pasang Subdistrict Koto Tangah Subdistrict Padang City. Researchers found various problems, such as: 1) learning facilities, classrooms for learning santri already inadequate. 2) Variations in the santri learning schedule. The formulation of the problem in this research are: 1) How is the description of student learning facilities at TPQ Masjid Al-Kautsar. 2) How to describe the motivation to learn santri in TPQ Masjid Al-Kautsar. 3) Is there a significant relationship between study facilities with the motivation to learn santri at TPQ Al-Kautsar Mosque. Aim. 1) To know the condition of learning facilities at TPQ Masjid Al-Kautsar. 2) To know the description of students' motivation in TPQ Masjid Al-Kautsar. 3) To find the relationship between learning facilities with the motivation to learn santri at TPQ Masjid Al-Kautsar Bungo Bumi Indah Housing Bungo Pasang Subdistrict Koto Tangah Subdistrict Padang City.


References


Abdul Sani, Ridwan. (2013). Inovasi Pendidikan. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara

Bafadal, Ibrahim., (2013). Manajemen Peningkatan Mutu Sekolah Dasar dari Sentralisasi Menuju Desantralisasi. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara

B.Uno, Hamzah. (2013). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara

Daryanto. (2006). Administrasi Pendidikan. Jakarta: Penerbit oleh PT. Rineka Cipta.

Daryanto, M. Farid. (2013). Konsep Dasar Manajemen Pendidikan di Sekola. Yogyakarta: Penerbit Gava Media

Departemen Agama., (2010). Al- Qur’an Terjemahan. Jakarta: Penerbit oleh Yayasan Penyelenggara Penterjemahan Al- Qur’an.

Dimyati dan Mudjiono. (1999). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Rineka Cipta

Djamarah, Syaiful Bahri. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Penerbit Renika Cipta

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan, Zain., (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Penerbit Rineka Cipta.

Gie, The Liang., (2002). Cara Belajar Yang Efisien. Yogyakarta: Penerbit Gajah Mada University

Hamalik, Oemar. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Penerbit PT. Bumi Aksara

Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Online. Tersedia: https://kbbi.web.id/fasilitas. (06 Desember 2017)

Musfah, Jejen., (2015). Manajemen Pendidikan (Teori, Kebijakan, dan Praktik). Jakarta: Penerbit Prenadamedia Group

M. Farid, Daryanto. (2013). Konsep Dasar Manajemen Pendidikan di Sekola. Yogyakarta: Penerbit Gava Media

Permendiknas 2006., (2013). Tentang SI (stndar isi), SKL (standar kelulusan). Jakarta: Penerbit Sinar Grafika.

Sanjaya, Wina. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Penerbit Prenada Media Group

Suderman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar dan Mengajar. Jakarta: Penerbit PT. Grafindo Indonesia

Suderman., (1990). Motivasi dan Interaksi Belajar Mengajar. Jakarta: Penerbit PT. Grafindo Perseda.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfa Beta

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Bisnis Pendekatan Kuantitatif, Kualitatis dan R&D. Bandung: Penerbit Alfa 10Beta, Cv. Cetak. XVII

Surya, Mohamad., (2004). Belajar dan Proses Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.

Soehardi. (2015). Kumpulan Pengertian Menurut Para Ahli. Online. Tersedia: http://infodanpengertian.blogspot.co.id/2015/12/pengertian-sarana-pendidikan-menurut.html (13 Mei 2017).

Sutrisno, Hadi. (1994). Metodologi resech. Yogyakarta: Penerbit Andi Offset

Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional (UU RI. NO 20 Tahun 2003)., (2013). Tentang Sara dan Prasarana Pendidikan. Pasal 45. Jakarta: Penerbit Sinar Grafika




DOI: https://doi.org/10.31869/ruhama.v2i1.1444

Article Metrics

Abstract view : 194 times
Hal 26-38 (Bahasa Indonesia) - 134 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.