PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN CONSTRUKTIVISME DI KELAS IV SDN 38 API-API KECAMATAN BAYANG

HARNI ATI

Sari


Planning learning reading comprehension using cosntruktivisme approach manifested in a lesson plan prepared in accordance with step-by-step approach construktivisme. Implementation of learning reading comprehension using construktivisme approach consists of early learning activities, the core activity of learning that includes the step prabaca, saatbaca, and pascabaca, and the final activity of learning. Implementation of learning reading comprehension using construktivisme approach implemented by the steps of: a) orientation, b) elicitation, c) restructuring ideas, d) the use of the idea in many situations, and (e) review. Assessment of learning in reading comprehension approach construktivisme do with the assessment process and assessment of results. Assessment process as affective and psychomotor. While the results in the form of cognitive assessment. Assessment of learning reading comprehension using construktivisme approach in which the first cycle has increased the average results of the assessment process, namely 73.2 and 44.4% Kentuntasan. while in the second cycle the average results of the assessment process, namely 81.1 and 88.9% completeness. Keywords: reading, approach construktivisme

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Anas Sudijono. 2007. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

BNSP. 2006. Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Dadan Djuanda. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Komunikatif dan Menyenangkan. Jakarta: Depdiknas.

Daryanto. 2005. Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Djago Tarigan.2002. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Jakarta: Universitas Terbuka.

Depdiknas. 2004. Pengembangan Kemampuan Membaca Cepat. Jakarta: Depdiknas.

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Ella Yulaelawati. 2004. Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Pakar Raya.

Farida Rahim. 2007. Pembelajaran Membaca di Sekolah Dasar. Padang: Bumi Aksara.

Ibrahim. 2003. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algesindo

Kunandar. 2007. Guru Professional. Jakarta : PT Rajagrafindo Persada.

Muhamad Nur. 2004. Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Konstruktivis dalam Pengajaran. Surabaya: Universitas Terbuka.

Nana Sudjana. 2004. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasar. 2006. Merancang Pembelajaran Aktif dan Konstektual Berdasarkan “SISKO” 2006. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Ngalim Purwanto. 2004. Metodologi Pengajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ngalim Purwanto. 2006. Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurhadi. 2003. Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning/CTL) dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.

Ritawati Mahyuddin. 2008. Hand Out Mata Kuliah Metodologi Penelitian Tindakan Kelas. Padang: FIP Universitas Negeri Padang.




DOI: https://doi.org/10.31869/ip.v2i18.462

Article Metrics

Sari view : 143 times
PDF - 107 times

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Anda Pengunjung Ke- Flag Counter