PERBANDINGAN TEBAL PERKERASAN LENTUR METODE ANALISA KOMPONEN DAN AASHTO (STUDI KASUS: JALAN LUBUK ALAI - KOTO LAMO KABUPATEN LIMA PULUH KOTA)

Deddy Kurniawan, Helga Yermadona, Idris Wailussy

Sari


Lubuk Alai - Koto Lamo road is an agricultural and tourism lane located in Lima Puluh Kota, West Sumatra, so that this road holds an important role in the economic sector. The purpose of this study is to compare the planning of thick pavement liners by using Bina Marga Component Analysis 1987 method and AASHTO 1993 method on the Lubuk Alai - Koto Lamo road STA 0 + 000 to STA 3 + 800 Lima Puluh Kota Districts. The method used to analyze the data is Bina Marga Component Analysis 1987 method and AASHTO 1993. The results obtained that in 10 year planning for Component Analysis  the thickness of 5 cm MS 340 Laston surface course, the base course of Class A thick Aggregate 15 cm and the subbase course of Sirtu Class B thickness is 10 cm. With using AASHTO 1993 analysis  the thickness of 11 cm MS 340 Laston surface course, the base course of Class A thick Aggregate 8 cm and the subbase course of Sirtu Class B thickness is 18 cm.


Teks Lengkap:

Hal 313-317

Referensi


Aris Araka Nauval, Muhammad, Gerson Simbolan, Bagus Hario Setiadji, and Supriyono. 2015. “Analisa Perbandingan Perencanaan Tebal Perkerasan Jalan Lentur Menggunakan Beberapa Metode Bina Marga Studi Kasus : (Ruas Jalan Piringsurat – Batas Kedu Timur).” Karya Teknik Sipil 4(02):380–93.

Departemen Pekerjaan Umum. 1987. Petunjuk Perencanaan Tebal Perkerasan Lentur Jalan Raya Dengan Metode Analisa Komponen. Jakarta: Departemen Pekerjaan Umum.

Gultom, Sony Sumarsoni Heru Judi H. 2018. “Perbandingan Analisa Perkerasan Metode Bina Marga Revisi Juni 2017 Dan AASHTO 1993 (Studi Kasus Pada Pekerjaan Rencana Preservasi Ruas Jalan Jatibarang-Langut TA 2017).” Reka Racana Teknik Sipil ITENAS 4(3):60–71.

Sukirman, Silvia. 2010. Perencanaan Tebal Struktur Perkerasan Lentur. Bandung: Penerbit Nova.

Weningtyas, Akhmad Haris Fahruddin Aji Bambang Sugeng Subagio Eri Susanto Hariyadi Widyarini. 2015. “Evaluasi Struktural Perkerasan Lentur Menggunakan Metode AASHTO 1993 Dan Metode Bina Marga 2013 Studi Kasus : Jalan Nasional Losari - Cirebon.” Teknik Sipil 22(2):147–64.

Wong, Irwan Lie Keng. 2013. “Studi Perbandingan Perkerasan Jalan Lentur Metode Bina Marga Dan Aastho Dengan Menggunakan Uji Dynamic Cone Penetration ( Ruas Jalan Bungku - Funuasingko Kabupaten Morowali ).” Jurnal Transportasi 7(KoNTekS 7):24–26.

Wulansari, Dwi Novi. 2017. “Analisis Tebal Perkerasan Lentur Menggunakan Metode Analisa Komponen Dan Metode AASHTO Pada Ruas Jalan Nagrak Kabupaten Bogor.” Kajian Teknik Sipil 1(3):22–31.




DOI: https://doi.org/10.31869/rtj.v2i2.1462

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

"Web Kunjungan Saat ini

Kunjujngan Dari Negara

 Flag Counter

 

 

Creative Commons License
Rang Teknik Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.