Penggunaan Instagram Sebagai Media Konseling Islam: Content Analisys Pada Akun Instagram @shiftmedia.id
Abstract
This research is motivated by the use of Instagram as a medium for Islamic counseling on the @shiftmedia.id account. Based on the analysis carried out, it shows that the implementation of Islamic da'wah and counseling is not only focused on face-to-face meetings, but can be carried out through social media. The aim of this research is to describe the use of Instagram as a medium for Islamic counseling in disseminating Islamic information and Islamic education. The research method used is qualitative with a content analysis design. The data source in this research is secondary data with documentation and information obtained from written sources or documents. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of this research from Islamic information show that uploaded posts have Islamic counseling values such as self-control, therapy for health, feeling sympathy and empathy, good ethics and mental therapy. As for Islamic education, Instagram is a supporting medium for providing lessons and teaching to someone. The value of Islamic counseling contained in it is teaching to be physically and mentally healthy, increasing faith and perfecting worship of Allah SWT.
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Abdurrahman, A. (2019). Fungsi dan Peran Konseling Islam Dalam Pendidikan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(1), 33–46.
Ahmad, J. (2018a). Desain Penelitian Analisis Isi (Content Analysis). ttps://doi.org/10.13140/RG.2.2.12201.08804
Bachtiar, W. (1997). Metodologi Penelitian Ilmu Dakwah (cet 1).
Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Syi‟ar: Jurnal Ilmu Komunikasi, Penyuluhan Dan Bimbingan Masyarakat Islam, 2(1), 1–13.
Damayanti, R. (2018). Diksi dan Gaya Bahasa dalam Media Sosial Instagram.
Darsam. (2019). Penggunaan Instagram Sebagai Trend Media Dakwah (Strategi Dakwah Akun taubatters).
Farihah, I. (2013). Media Dakwah Pop. AT-TABSYIR; Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 1(2).
Fauziah, N. I., & Budi, B. S. (2019). konseling islami menggunakan teknik puasa sebagai kontrol diri pada mahasiswa fakultas—Search.
Fitriani, Y. (2021). Pemanfaatan media sosial sebagai media penyajian konten edukasi atau pembelajaran digital. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4), 1006–013.
Gunawan, I. (2013). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara, 143.
Makky, M., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Pengimplementasian Anjuran Tidur Sesuai Sunnah dan Pengaruhnya terhadap Kesehatan. Jurnal Revolusi Indonesia, 2(1), 89–96.
Maryam, S. (2018). Shalat Dalam Perspektif Imam Al-Ghazali (Kajian Sufistik). AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 1(2), 106–113.
Narbuko, C., & Achmadi, A. (2005). MetodePenelitian. Penerbit Bumi Aksara, Jakarta.
Purbohastuti, A. W. (2017). Efektivitas Media Sosial Sebagai Media Promosi. Tirtayasa Ekonomika, 12(2), 212–231.
Purnamasari, M., & Thoriq, A. M. (2021). Peran Media dalam Pengembangan Dakwah Islam. Muttaqien; Indonesian Journal of Multidiciplinary Islamic Studies, 2(2).
Rakanda, D. R. (2020). Penggunaan Media Sosial Instagram Dalam Pembentukan Identitas Diri Generasi Z Atau Igeneration Di Desa Cawas [PhD Thesis]. Universitas Pembangunan Nasional Veteran Yogyakarta.
Rohimi, R. (2021). Bimbingan Konseling Islam: Analisis bimbingan Keislaman Anak Usia Dini dengan Pendekatan Dakwah Tuan Guru. Jurnal Al-Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 171–184.
Sartika, E. (2019). Bimbingan Konseling Islam Dengan Pendekatan Rasa Syukur
Setia, P., & Dilawati, R. (2021). Tren Baru Islam melalui Gerakan Hijrah: Studi Kasus Shift Pemuda Hijrah. Khazanah Theologia, 3(3).
Sidiq, A. (2017). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Dakwah (Study Akun@fuadbakh) [PhD Thesis]. UIN Raden Intan Lampung.
Situmorang, S. H., Muda, I., Doli, M., & Fadli, F. S. (2010). Analisis data untuk riset manajemen dan bisnis. USUpress.
Thaheransyah, T., Dewita, E., Rosdialena, R., Malaksar, A., & Amami, N. (2021). Sosialisasi Kepada Masyarakat tentang Bahaya Perilaku LGBT di Kenagarian Lakitan Pesisir Selatan. Menara Pengabdian, 1(2).
Zahra, U. F., Sarbini, A., & Shodiqin, A. (2016). Media Sosial Instagram sebagai Media Dakwah. Tabligh: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(2).
DOI: https://doi.org/10.31869/jkpu.v7i1.5610
Article Metrics
Abstract view : 40 timesPDF (Bahasa Indonesia) - 22 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
Supported by Association
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.