PENGEMBANGAN ANALISIS KEBUTUHAN DAN ANALISIS SITUASI KURIKULUM PEMBELAJARAN BAHASA
Sari
This study aims to develop a needs analysis and situation analysis model integrated into language learning curriculum planning. In the context of 21st century education, language learning curriculum is required to be adaptive to the needs of learners, socio-cultural developments, and dynamic literacy competency demands. Therefore, needs and situation analysis are very important initial components in designing a relevant and applicable curriculum. This study uses a descriptive-qualitative approach with data collection techniques in the form of document studies, interviews, and questionnaires involving teachers, students, and education stakeholders. The results of the study indicate that accurate student needs analysis, combined with contextual situation mapping (institutional, sociocultural, and policy), can provide a strong foundation in designing learning outcomes, materials, and learning strategies that are more contextual and responsive. This study recommends the development of practical instruments and guidelines that can be used by curriculum developers and language teachers in compiling a curriculum based on real field needs.
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Abidin, Z. (2007). Analisis Kebutuhan Pembelajaran dan Analisis Pembelajaran dalam Desain Sistem Pembelajaran. Jurnal Suhuf, 19(1), 60–69.
Aflah, Mita Nur., Rahmani, E. F. (2018). Analisa Kebutuhan (Need Analysis) Mata Kuliah Bahasa Inggris untuk Mahasiswa Kejuruan. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(1), 77–89. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/bahasa/article/view/828
Al Giffary, K., Siregar, E., & Utomo, E. (2021). Need analysis Analisis Kebutuhan untuk Peningkatan Kompetensi Teknologi Informasi dan Komunikasi Guru di Program Sekolah Universal Service Obligation. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 4(1), 30–34. https://doi.org/10.21009/jpi.041.04
Helaluddin. (2018). Analisis Kebutuhan dalam Redesain Silabus (RPS) Mata Kuliah Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Jurnal Gramatika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1). https://doi.org/https://doi.org/10.22202/JG.2018.V4i1.2464
Hikmah, S. N. A. (2022). Problematika Mutu dan Kompetensi Guru Bahasa Indonesia. PENEROKA: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 154–167. http://www2.warwick.ac.uk/fac/sci/whri/research/mushroomresearch/mushroomquality/fungienvironment%0Ahttps://us.vwr.com/assetsvc/asset/en_US/id/16490607/contents%0Ahttp://www.hse.gov.uk/pubns/indg373hp.pdf
Indonesia, P. P. R. (2022). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2022 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional Pendidikan. In Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 20224 Tahun 2022 (pp. 1–16). Kementerian Sekretarian Negara Republik Indonesia. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/196151/pp-no-4-tahun-2022
Indriyani, V., Zaim, M., Atmazaki, A., & Ramadhan, S. (2019). Literasi Baca Tulis Dan Inovasi Kurikulum Bahasa. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 108. https://doi.org/10.22219/kembara.vol5.no1.108-118
Junaidi, A. dkk. (2020). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi (I). Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Jung, C., Pino, R., & Emory, R. (1979). RUPS: Research Utilizing Problem Solving Administrators Version, Participant Materials. Northwest Regional Education Laboratory.
Kristiawan, M. (2019). Analisis Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran. In UPP FKIP Univ. Bengkulu (Issue February).
Malahayati, E. N., & Zunaidah, F. N. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Mata Kuliah Kurikulum. Jurnal Basicedu, 5(6), 6218–6226. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1802
Pamuji, G. M., & Hernawan, A. H. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Kurikulum Pelatihan Kompetensi MICE bagi Guru SMK Usaha Perjalanan Wisata. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11(2), 84–97.
Purba, P. B., & Dkk. (2021). Kurikulum dan Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Romadani, T. F., & Prasetyo, D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi. Jurnal Edukasi Khatulistiwa : Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 54. https://doi.org/10.26418/ekha.v3i2.42311
Sultan, U. I. N., & Hasanuddin, M. (2018). Urgensi Analisis Kebutuhan dalam Redesain Silabus Pembelajaran Bahasa di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 1–14.
Vulpen, Erick van. (2022). "The EDDIE Model for Instructional Design Explained. https://www.aihr.com/articel
Widayati, S. (2019). Peranan Guru Dalam Pembelajaran Bahasa. Edukasi Lingua Sastra, 17(1), 1–14. https://doi.org/10.47637/elsa.v17i1.101
Winarso, W. (2015). Dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah. Remaja Rosdakarya.
Yuliyawati, S. N. (2022). Analisis Kebutuhan Mahasiswa pada Materi dan Metode Pembelajaran Proposal serta Tata Tulis Ilmiah untuk Pengembangan RPS. 14(2), 107–116. https://doi.org/10.35457/konstruk.v14i2.1687
DOI: https://doi.org/10.31869/ip.v12i1.7024
Article Metrics
Sari view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Indexed by:
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat
Aur kuning, Jl. By Pass, Tarok Dipo, Kec. Guguk Panjang, Kota Bukittinggi, Sumatera Barat 26181
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.